تبلیغات
مجتمع شهید شیرودی ناحیه 2 سنندج - آسیب پذیری دانش آموزان گلخانه ای

سعادت جامعه وملکت در دست کسانی است که به تعلیم وتربیت فرزندان جامعه اشتغال دارند

آسیب پذیری دانش آموزان گلخانه ای

نویسنده :سعدی خادم
تاریخ:شنبه 26 بهمن 1392-09:46 ق.ظ

بی شک خانواده مهمترین و اصلی ترین نهاد تربیتی جامعه است و نخستین آموزشگاه و پرورشگاه فرد محسوب می شود، از این رو بیان هرگونه سخنی درباره تربیت نوجوان و جوان، بدون توجه به نقش حیاتی خانواده، نادرست است.
صنعتی شدن و شهرنشینی، ساختار خانواده را دچار تحول کرده و نیازها و انتظارهای جدیدی به وجود آورده است و بزرگترین مشکل انسانها، فقر ارتباط و ناهماهنگی میان والدین و فرزندان و همچنین میان فرزندان و والدین و دانش آموزان و مربیان آنهاست.
امروزه خانواده به تنهایی منتقل کننده میراث فرهنگی نیست، بلکه جامعه از طریق مدرسه و رسانه ها این نقش را به طور ظریف، عمیق و همه جانبه ایفا می کند.

منبع : روزنامه قدس

به طور معمول دوره نوجوانی - دوازده تا هجده سالگی - به دو مرحله تقسیم می شود؛ مرحله اول با آغاز نوجوانی از دوازده تا پانزده سالگی و مرحله دوم یا پایان نوجوانی از پانزده تا هجده سالگی است.
دوره آموزش راهنمایی تحصیلی مقارن با مرحله اول نوجوانی و دوره دبیرستان با مرحله دوم نوجوانی همزمان است.
در فرایند تعلیم و تربیت و رشد یکی از اثر بخش ترین روشها، برقراری رابطه انسانی با نوجوان و حفظ و تأمین عزت نفس و احساس خود ارزشمندی نوجوان است.
نوجوان در این دوره به ارزیابی و بازنگری روابطش با معلمان و والدین می پردازد و ممکن است در نتیجه ارزیابی نوجوان از معلمان و والدین خودکه زمانی قهرمان او محسوب می شده اند، اکنون منفی و نامطلوب باشد.
هدف اصلی از تعلیم و تربیت آموزش و پرورش اصل آماده سازی نوجوان برای زندگی در دنیای واقعی است و این هدف در تمام سطوح چه رسمی و چه غیر رسمی، چه مدرسه و چه جامعه و یا خانه، مهم است. برای رسیدن به این اصل باید نوجوانان را با واقعیتهای تاریخی، اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی آشنا کنید و آموزش به او بدهید که برای زیستن در این دنیا آماده شود.
آموختن برای زیستن، باید هدفی باشد که تمامی اهداف معلمان و مربیان حول آن بچرخد وقتی نوجوان از آموزگار خود دلیل می خواهد، باید در این شرایط با او صمیمانه و مستدل صحبت کرد.
باید به نوجوان برنامه ریزی، بودجه بندی و اولویتها را شناساند، نوجوان باید یاد بگیرد که صبر کند، موانع را بشناسد، با ناملایمات و مشکلات دسته و پنجه نرم کند و یاد بگیرد که چگونه با وضع موجود کنار بیاید.
او باید در دنیای واقعی و شرایط طبیعی آموزش ببیند و تربیت شود. دراین باره جمله معروفی است که می گوید: گلهایی که در گلخانه پرورش می یابند، زود پرپر می شوند و زمانی که دانش آموز در یک محیط گلخانه ای تحصیل می کند و تربیت می شود، میزان آسیب پذیری او بالا می رود و از واقعیتهای جامعه دور می شود.
اصل الگوپذیری و همانند سازی بی شک از مهمترین و اثر بخش ترین روشهای یادگیری و اجتماعی شدن نوجوان به شمار می رود. نوجوان از طریق همانند سازی با معلمان و اولیا و افراد جامعه یاد می گیرد که چگونه رفتار کند. شایان ذکر است، یکی از علل ناهنجاری اجتماعی و بزهکاری، الگوبرداری نادرست است، زیرا فرایند الگو برداری نوجوان به طریق نامطلوبی صورت می گیرد.
معلمان موفق می توانند الگوهای شایسته ای برای نوجوانان باشند و نوجوانان هر چه را از جامعه کسب کنند، دوباره به جامعه تحویل خواهند داد و به قول مولوی:
این جهان کوه است و فعل ما ندا
سوی ما آید نداها را صدا
معلمانی که دانش آموزان خود را سرزنش و تحقیر می کنند، در چنین شرایطی دانش آموز را دچار تعارض و کشاکش روانی می کنند که این هسته اضطراب در درون نوجوان شکل می گیرد و بعدها به صورت ناهنجاریهای رفتاری بروز می کند.
تحقیر، سرزنش، مقایسه کردن، داشتن انتظارات نابجا در محیط مدرسه و خانه موجب ناامنی درونی یا آشفتگی عاطفی نوجوان می شود.
این وضعیت تعادل روانی نوجوان را مختل می سازد و او برای دستیابی مجدد به تعادل حیاتی - روانی به رفتارهایی از قبیل لجبازی، پرخاشگری، اعتیاد، ناخن جویدن و غیره متوسل می شود.
هنگامی که معلمان و اولیا با نوجوان رو به رو می شوند باید با او برخورد مثبت داشته باشند و به دنبال نکات مثبت او باشند و تواناییهای او را مد نظر داشته باشند و هنگام رویارویی با یک مشکل یا مسأله رفتاری، همواره این نکته را در نظر داشته باشید که مسأله در یک طرف و شیوه برخورد با مسأله در طرف دیگر قرار دارد.
یک آموزگار موفق می تواند از ارتباط کلامی و عاطفی استفاده کند و دانش آموزان را وادار به درس خواندن کند، بدون هیچ گونه تنشی و برای رفع مشکلات راه حلهای متفاوتی عرضه نماید و بدیهی است هر شیوه برخورد، پیامدهای متفاوتی را به دنبال خواهد داشت.




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
http://www.mirmetro.net/warszawa/cruise_02
دوشنبه 26 فروردین 1398 07:23 ب.ظ
スーパーコピーブランド絶人気のブランドバッグコピー、財布スーパーコピー、コピーブランド、 ブランド激安が多彩に揃う!
http://www.mirmetro.net/warszawa/cruise_02 http://www.mirmetro.net/warszawa/cruise_02
http://mg-ritual.ru/venki
یکشنبه 18 فروردین 1398 04:43 ق.ظ
ブランドコピー 代引き国内発送-スーパーコピー安全口コミ後払い
https://www.wiegersmadrachten.nl/projecten/
شنبه 17 فروردین 1398 08:20 ق.ظ
ブランドスーパーコピー、本物と同様です、非常に人気があります。
How do you get taller?
دوشنبه 16 مرداد 1396 05:17 ب.ظ
Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you relied on the video to make your point.
You definitely know what youre talking about,
why throw away your intelligence on just posting videos to your site
when you could be giving us something informative to read?
foot pain differential diagnosis
چهارشنبه 7 تیر 1396 08:04 ب.ظ
Whats up very nice site!! Man .. Excellent .. Superb .. I'll bookmark your website and take
the feeds additionally? I am satisfied to find numerous useful
information right here within the post, we need work out more techniques in this regard, thanks for sharing.
. . . . .
regineposson.jimdo.com
پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396 01:43 ق.ظ
Thanks for finally talking about >مجتمع
شهید شیرودی ناحیه 2 سنندج - آسیب پذیری دانش آموزان گلخانه ای
<Loved it!
BHW
جمعه 1 اردیبهشت 1396 10:22 ق.ظ
I am not sure the place you are getting your information, however great
topic. I must spend some time learning much more or understanding more.

Thank you for great information I used to be in search of this information for my mission.
hiva
شنبه 26 بهمن 1392 11:10 ق.ظ
سلام من یه لیست از وبلاگ های عالی و به روز جمع آوری کردم که برای تبادل لینک خیلی خوبه با اجازت می خوام وبلاگت رو توی این لیست بذارم.اگه دوست داری بیا لیست رو ببین و ازشون برای تبادل لینک استفاده کن
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر