تبلیغات
مجتمع شهید شیرودی ناحیه 2 سنندج - توصیه هایی به والدین در ایام امتحانات برای موفقیت بیشتر دانش آموزان

سعادت جامعه وملکت در دست کسانی است که به تعلیم وتربیت فرزندان جامعه اشتغال دارند

توصیه هایی به والدین در ایام امتحانات برای موفقیت بیشتر دانش آموزان

نویسنده :سعدی خادم
تاریخ:سه شنبه 3 دی 1392-08:23 ق.ظ

امتحانات درسی نه تنها از نظر آموزشی موضوعی مهم به شمار می رود، بلکه از جنبه های دیگری نیز اهمیت دارد. گاه امتحانات حتی به عنوان مهمترین سوژه خانواده در می آید.موفقیت یا عدم موفقیت فرزندان در خانواده تاثیر بسزایی بر احساس غرور ، موفقیت و کارآمدی فرزندان و والدین می گذارد . در واقع موفقیت فرزندان برابر با موفقیت ماست اما بی انگیزگی فرزندان ، ما را دچار تشویش خواهد کرد. بسیاری اوقات وضعیت تحصیلی دانش آموزان بر ارتباط والدین با همدیگر و دیگر فرزندان هم تاثیرگذار است و هر والد ممکن است والد دیگر را مواخذه کند و یا بر اثر ناراحتی و عصبی بودن زودتر از کوره در رود دیگران را هم رنجیده خاطر نماید بنابراین ما می توانیم آرامش روانی ، ارتباط حسنه در محیط خانه و کار و احساس غرور و اعتماد به نفس خودمان را در فرزندانمان جستجو نماییم یعنی به طور غیر مستقیم در موفقیت فرزندانمان می کوشیم و علاوه بر موفقیت فرزندان ، بهره های دیگری هم که به آنها اشاره شد نصیبمان می گردد یا حداقل از تبعات منفی شکست فرزندانمان در امان بوده ایم .

بنابراین بهتر است قسمتی از انرژی ، زمان و منابع مالی و ظرفیت های خودمان را برای فرزندانمان کنار بگذاریم تا بهتر نتیجه بگیریم . ما باید به جایی برسیم که اعتقاد داشته باشیم که هر چه برای فرزندمان می گذاریم هزینه نیست بلکه یک سرمایه گذاری است . خیلی وقت ها پیش می آید که یک کمبود باعث عدم دستیابی فرزندانمان به موفقیت های بزرگ می شود.

نکات قابل توجه:

1-       توجه به سطح استقلال عمل دانش آموزان : هم در روش های انگیزشی و هم در برنامه ریزی برای ایام امتحانات، به شرایط رفتاری فرزندتان توجه داشته باشید. بعضی از دانش آموزان مستقل هستند و توانایی ادامه امور خود را دارند، عده ای نیمه مستقل بوده و نیاز به کمک های جنبی والدین دارند، تعدادی هم یا به عادت و یا به هر دلیل دیگری، حال و حوصله چندانی برای انجام کارهایشان ندارند. ما باید در رفتار با فرزندانمان، به میزان استقلال عمل آنان توجه داشته باشیم. فرزند شما هر وضعیتی که داشته باشد اعم از مستقل و نیمه مستقل و بی انگیزه - به میزانی از نظارت نیاز دارد. حتی دانش آموزان مستقل و قوی هم بی نیاز از حمایت و نظارت والدین نیستند. با این تفاوت که آنها اگر از حمایتی منطقی بهره مند شوند پشتوانه روانی بیشتری برای درس خواندن و امتحانات خواهند داشت. در مورد دانش آموزان مستقل باید نظارتی متعادل اعمال شود چرا که دخالت بیش از حد، انگیزه های باقیمانده آنان را تحلیل خواهد برد. برای دانش آموزان بی انگیزه، در شرایط اضطراری تا حدودی سخت گیری توصیه می شود. اما در کنار این سخت گیری باید شرایط و امتیازات تسهیل کننده ای نیز در نظر گرفته شود.

2-      علاوه بر رفتارهای تنش زا، بسیاری از والدین رفتارهای غیرمنطقی متنوعی دارند. اعلام وضعیت فوق العاده در خانه به خاطر امتحانات، قطع تماشای تلویزیون، محدود کردن هر نوع برنامه تفریحی، مرور درس ها تا آخرین لحظه و حتی در مسیر خانه تا جلسه امتحان و غیره نمونه هایی از رفتارهای غیر متعارف و نامعقول هستند. هر موفقیتی مستلزم سطح مناسبی از استرس است . اظطراب وو استرس زیاد باعث افت عملکرد می شود و استرس کم هم که باعث بی انگیزگی و عدم تحرک می شود بنابراین باید با روش های مناسب سعی کرد که استرس فرزندان را ذر یک سطح متعادلی نگاه داشت .(مطرح نمودن ضرورت مطالعه و موفقیت در امتحانات پیگیری وضعیت امتحانات )

3-     انتظارات خود را با توانایی های فرزندمان هماهنگ کنیم و از او توقع بیش از حد نداشته باشیم. کمال‌گرایی بیش از حد والدین و وسواس شدید خانواده نسبت به نمرات بالا باعث ایجاد اضطراب در فرزندان می‌شود. والدین به یادگیری های پایدار بیندیشند حتی اگر کم و نمرات هم در حد متوسطی باشدنه به نمرات بالا و یادگیری های سطحی

4-     مطالعه باعث کاهش قند خون می شود و اگر استرس دانش آموز هم بالا بشد باعث افزایش سطح آدرنالین خون می شود و هر دو دانش آموز را عصبی کرده و ایشان را مستعد رفتارهای پرخاشگرانه می نماید بنابراین ممکن است سطح تحمل فرزندانتان در این ایم پایین بیاید آن را طبیعی بدانید و سعی نمایید که زمینه بروز این رفتارها را در آنها ایجاد ننمایید.

5-      عملکرد فرزندمان را باخودش مقایسه کنیم، در صورت پیشرفت اوراتشویق کنیم و در غیر اینصورت در صدد علت یابی و رفع آن باشیم

6-      در ایام امتحان فضای خانواده را شاد و آرام نگه داریم و از مشاجره و برخوردهای لفظی بخصوص با فرزندمان خودداری کنیم. مواظب باشید که تشر و حرفهای نامناسب که شخصیت شیشه ای نوجوانان را هدف قرار می دهد به کار نگیرید زیرا آنها هیچ وقت آنها را فراموش نخواهند کرد.

7-     به فرزندانمان کمک کنیم که ساعت خواب خودشان  را طوری تنظیم کنند که خواب مورد نیاز آنها تأمین شود، به عبارت دیگر شبها زودتر بخوابند تا صبح زودتر بیدار شوند

8-     توجه داشته باشیم کسب نمره بد فرزندانمان در امتحان به معنی بد بودن آنها نیست، بلکه بدان معناست که فعالیت آنها در آن درس کم بوده است.

9-      بر توانایی های فرزندمان تأکید کنیم تا اعتماد به نفس او تقویت شود. 

10-     برنامه امتحانی فرزندمان را در جایی نصب کنیم و به آنها بگوییم ، روی هر امتحانی که می دهند یک خط بکشند.

11-     در ایام امتحان از شرکت در جشن ها و میهمانی ها و یا برگزاری میهمانی حتی المقدور خودداری کنیم.

12-    اصرار بر مطالعه پیوسته دروس امتحانی نداشته باشیم . بعضی وقت ها دانش آموزان انرژی و توان و حوصله کافی برای مطالعه ندارند یا در بین مطالعه به استراحت نیاز دارند . پژوهشگران معتقدند بازده 6 ساعت مطالعه مداوم به اندازه 2 ساعت مطالعه با استراحت بین فاصله های زمانی است

13-   مکان مطالعه دانش آموزان باید حتی الامکان عاری از آلودگیهای صوتی و محرک های مزاحم باشد. گاهی تصویر یک هنر پیشه در تلویزیون می تواند ساعت ها فکر یک دانش آموز را به خود مشغول نماید یا یک صحبت تحریک کننده هم به همین صورت.

14-   وظایف خانگی محوله به دانش‌آموزان را حذف یا کاهش دهید.

15-   باید مواظب مریضی و سرما خوردگی بچه ها بود.

16-    توجه جدی به تغذیه دانش آموزان

اما نمره خوب گرفتن فقط با خوب خواندن نیست. بچه ها باید خوب هم بخورند!

دانش آموزان در ایام امتحانات سعی کنند سه وعده غذایی کامل بخورند و میان وعده های غذایی را هم فراموش نکنند. میان وعده صبح ساعت 10 صبح، میان وعده عصر و میان وعده شب هم قبل از خواب. در حین مطالعه حتماً مواد قندی سالم مثل خرما ، شیرینی جات مصرف کنید. آجیل مغز دار برای میان وعده ها

پرهیز از مصرف ماست و دوغ ترش

 

مصرف یک لیوان شیر قبل از خواب هم برای خواب آرام در شب ها خوب است، دانش آموزان در این فصل از تحصیل، غذای سنگین نخورند تا صبح با اشتها و سرحال بیدار شده و صبحانه کامل بخورند، چون صبحانه کامل به کارآیی ذهنی آنان در امتحانات خیلی کمک می کند.

متخصصان تغذیه تخم مرغ ، عسل و کنجد  و عدسی و نان و پنیر و گردو را برای صبحانه توصیه نموده اند.

غذاهای ایام امتحانات باید حاوی مواد مغذی و تامین کننده نیارهای بذن باشد.مثل انواع گوشت حبوبات – غلات و ...

مصرف میوه ها در برنامع غذایی قرار گیرد مخصوصا مرکبات که حاوی ویتامین ث هستند زیرا مصرف ویتامین C در افزایش قدرت یادگیری در فصل امتحانات از اهمیت زیادی برخوردار است. فقر آهن و کم خونی مانع یادگیری می باشد


داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
foot complaints
شنبه 18 شهریور 1396 03:52 ق.ظ
Hi my friend! I wish to say that this article is amazing,
nice written and include almost all significant infos.
I'd like to look more posts like this .
How can you get taller in a week?
دوشنبه 16 مرداد 1396 08:47 ب.ظ
Hey there! I've been reading your website for some time now and finally got
the bravery to go ahead and give you a shout out from
Lubbock Tx! Just wanted to mention keep up the great job!
Foot Problems
شنبه 14 مرداد 1396 07:52 ب.ظ
Awesome blog you have here but I was curious if you knew of any forums that cover the same topics
discussed in this article? I'd really like to be a part of online community
where I can get feedback from other experienced individuals that share the same interest.
If you have any suggestions, please let me know. Bless you!
patiencemunion.jimdo.com
پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396 07:24 ق.ظ
Just what I was looking for, appreciate it for posting.
BHW
جمعه 1 اردیبهشت 1396 12:16 ق.ظ
naturally like your web-site but you need to check the spelling on quite a few of your posts.
A number of them are rife with spelling problems and I to find it very troublesome to inform the reality then again I will definitely come again again.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر